lördag 16 mars 2013

Aktia Cup, del 5

"Kiitos peesauksesta!" sade den långhåriga mannen och dunkade mig i ryggen där vi stod och flämtade vid mål. För all del! Vi turades om att dra och vi höll samma takt hela loppet, tills han drog ifrån på slutet och slog mig med en tio sekunder ungefär. De sekunderna unnar jag honom.

Den femte och sista deltävlingen i Aktia Cup fick vi springa i strålande solsken, -2 grader och lite vind. Och, bäst av allt, på bar mark! Så gott som hela sträckan hade vi asfalt under lenkkarna, och oj oj så skönt det var! Vad jag har längtat! Att underlaget inte var is eller snöslask som det har varit under de andra deltävlingarna märktes nog, visst ger det både fart och fäste!

Jag förbättrade min tid igen. 42:23. Det är ju en fin kurva. Tänk att jag har fått vara nöjd och glad över nytt rekord fem tävlingar i rad! Nog höjer det självförtroendet alltid, även om det bara är fråga om några futtiga sekunder.

Motståndet var hårt idag och deltagarna var rekordmånga. Jag kom i mål som 15:e i min serie, och de 13 första hade alla en tid på under 40 minuter (vinnartiden nåt på 34 minuter). Jag kan inte ens mäta mig med de här tiderna, bara heja på och lyfta på hatten för dem. Superduktiga tjejer! Som till exempel Nina

Personligt rekord, ja. 40 minuter sprack ju inte, men jag är nog inte heller riktigt så bra. Det här är min nivå just nu, och det får jag bara acceptera. Det gick nästan lätt idag, kanske gav jag inte allt? Å andra sidan tycker jag att jag sprang så fort jag förmådde, vilket betyder att jag är lite för långsam. Ännu. Jag skall försöka vara nöjd idag och med glädje fortsätta träna. 

Som erfarenhet har cupen varit bra och jag har framför allt fått öva mig i att tävla. Dessutom har deltävlingarna varit perfekta fartuthållighetspass. Jag har fått pressa mig själv och utmana mitt tävlingshuvud. Jag rekommenderar gärna cupen, och det fina är att man inte behöver vara med om hela serien utan är välkommen att springa bara en deltävling också. Så om du känner för att provspringa en tia mitt i vintern så passa på nästa år!

7 kommentarer:

  1. Grattis,grattis, vilken supertid!!!! Är egentligen inte alls förvånad, så målmedvetet som du tränar. Du har en fin löpsäsong framför dej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, joo nästa prövning är HCR!

      Radera
  2. Hip, hip hurraa!!! Mahtava suoritus taas kerran! Älä ole vaatimaton. Tuohon ei kuka tahansa pystykään. Olet mieletön!

    SvaraRadera
  3. Wau, vilken fin tid! Stort grattis!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis Freja! Vitsi du är snabb!

    SvaraRadera
  5. Grattis Freja, vau kan jag bara säga! Härligt att målmedveten träning ger fina resultat! Du kommer att flyga fram på HCR :)

    SvaraRadera