lördag 8 oktober 2016

Säsongavslutning

Det blev ännu ett lopp i år, halvmarathon i Vanda. I morse var jag måttligt sugen på att springa, eller snarare var jag inte sugen på att springa fort. Halvan är lite otacksam eftersom det är en ganska lång sträcka man borde avverka i ganska hård takt.

Efter diverse skoshopping på förmiddagen stressade jag mig iväg till Vanda. Redan i bilen kände jag på mig att jag skulle få stygn när jag väl började springa. Jag mötte upp med ett gäng Running Finländare vilket fick mig att slappna av lite grann.
Det var ett strålande oktoberväder men vinden var väldigt frisk. Sist och slutligen kom inte vinden att störa mig så farligt. Småhuttrigt att vänta men när starten väl gick fick jag upp värmen.

Det kändes bra i början. Jag hittade ett bekvämt tempo som, om jag bara orkade hela vägen i den takten, skulle ge mig en tid på under 1:40 h. Så gick det ju såklart inte.

Vid en 7 km började jag få stygn. Först precis under bröstkorgen, vilket är helt hanterbart, men till slut så att jag fick lov att gå en bit för att bli av med det. Det drog ner på farten och mitt humör men jag kunde fortsätta i ganska bra takt.
Strax före slutet på första varvet delades det ut gel och jag tog spontant och oplanerat emot en. Det var det kletigaste jag någonsin har satt i mig (hette typ Squeezy), örk.
Det första varvet gick på 50 min xx sek. Nu gällde det att hålla tempot under 5 min/km.

Tre km in på det andra varvet fick jag stygn igen och fick gå ett par omgångar. Sedan var det helt omöjligt att få upp tempot till vad det hade varit. Det började kännas i benen och jag fick slita för att hålla farten uppe. Det fick inte bli en Paavo Nurmi igen!

Med ca tre kilometer kvar sneglade jag på klockan och konstaterade att jag hade typ 18 minuter på mig för sub 1:45. Det fixade jag och kom över mållinjen när klockan visade 1:43:42.

Helt okej. Inte säsongbästa, långt ifrån personbästa men antagligen stämmer det ganska bra överens med formen just nu.


Nu tar jag lite paus. Sen är det dags att springa in dessa snyggingar:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar